Top Ad 728x90

Tuesday, July 7, 2020

Dit is het gevaar van te veel vitamine C

Dit is het gevaar van te veel vitamine C

Dit is het gevaar van te veel vitamine C


Sinds de pandemie van het coronavirus heeft plaatsgevonden, zijn veel mensen zich meer bewust van het belang van een gezond lichaam. Beginnend van ijverig handen wassen voor en na de verhuizing, maskers gebruiken wanneer u het huis moet verlaten, ijverig oefenen, tot het consumeren van vitamine C waarvan wordt aangenomen dat het de immuniteit van het lichaam verhoogt.

Tijdens de COVID-19-pandemie werd er inderdaad gezocht naar supplementen met hoge doses vitamine C. Dit komt omdat mensen het lichaam echt willen beschermen tegen ongewenste virussen. U moet echter weten dat het consumeren van grote hoeveelheden vitamine C bijwerkingen kan veroorzaken, zoals spijsverteringsstoornissen en nierstenen.


Gezondheidseffecten van te veel vitamine C-consumptie
Te veel inname van vitamine C-supplementen belast alleen het lichaam, met als gevolg dat de dosis begint te accumuleren en mogelijk symptomen van overdosering veroorzaakt. Het is belangrijk om te onthouden dat de meeste mensen eigenlijk geen vitamine C-supplementen hoeven te nemen, omdat de inname van vitamine C gemakkelijk kan worden verkregen door consumptie van fruit en groenten.

Hoewel de gezondheidseffecten van te veel inname van vitamine C zeldzaam zijn, kan langdurige inname van vitamine C-supplementen (anders dan aanbevolen door uw arts) de negatieve effecten versterken. Gezondheidsrisico's die kunnen voortvloeien uit het consumeren van te veel vitamine C zijn onder meer:

1. Spijsverteringsstoornissen
Een veel voorkomende bijwerking van overmatige inname van vitamine C is indigestie. Meestal komen deze bijwerkingen niet voor bij voedingsmiddelen die vitamine C bevatten. Als u echter vitamine C in supplementvorm inneemt, komen deze bijwerkingen vaak voor.

Nadat u vitamine C in hoge doses heeft ingenomen, zult u waarschijnlijk symptomen van indigestie ervaren. Dit is als u meer dan 2000 milligram tegelijk consumeert. Omdat de limiet die door het lichaam kan worden getolereerd, slechts 2000 milligram per dag is.

Veel voorkomende symptomen van indigestie als gevolg van overmatige inname van vitamine C zijn diarree en misselijkheid. Overmatige inname kan ook zure reflux veroorzaken. Als u spijsverteringsproblemen ondervindt door te veel vitamine C te consumeren, verlaag dan gewoon de dosering van supplementen of vermijd vitamine C-supplementen tegelijk. U kunt uw arts ook via de Halodoc-applicatie vragen wat de beste dosis voor uw lichaam is.

2. Niersteenaandoeningen
Nierstenen zijn een mogelijk gevolg van het consumeren van te veel vitamine C. Supplementen Te veel vitamine C kan ervoor zorgen dat het lichaam oxalaat en urinezuur in de urine uitscheidt. Deze verbinding veroorzaakt de vorming van nierstenen.

3. Voeding is niet evenwichtig
Een ander zorgwekkend gevaar is dat overmatige vitamine C het vermogen van het lichaam om andere voedingsstoffen te verwerken, kan schaden. Zo kan vitamine C de vitamine B12-spiegel verlagen. De aanwezigheid van vitamine C kan ook de opname van ijzer in het lichaam verhogen.

4. Veroorzaakt botsporen

Te hoge niveaus van vitamine C in het lichaam kunnen de kans vergroten dat iemand zeer pijnlijke botsporen ervaart.

Vitamine C-consumptielimieten
Vitamine C is in water oplosbaar. Terwijl het lichaam binnen enkele uren na inname van vitamine C meer water verdrijft, is het voor mensen bijna onmogelijk om teveel vitamine C te ervaren als het wordt verkregen uit gezonde voeding.

Bij gezonde mensen is het eigenlijk nodig om 29 sinaasappels of 13 paprikakorrels te consumeren voordat de inname van vitamine C een aanvaardbare limiet bereikt. Het risico op een overdosis vitamine C is echter groter als u het in supplementvorm inneemt of als u onder bepaalde omstandigheden te veel soorten vitamines consumeert.

De negatieve invloed van een teveel aan vitamine C lijkt op te treden wanneer je het in doses van meer dan 2000 milligram drinkt. Als u ervoor kiest om vitamine C te consumeren, kies er dan een die niet meer dan 100 procent van uw dagelijkse behoeften bevat. Dat is ongeveer 90 milligram per dag voor mannen en 75 milligram per dag voor vrouwen.

0 comments:

Post a Comment

Top Ad 728x90